Κυριακή 22 Δεκεμβρίου 2013

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΣ ΣΧΕΣΙΑΣΜΟΣ

































Start Up Επιχειρηματικότητα και Στρατηγικός σχεδιασμός



Ο ρόλος του Στρατηγικού επιχειρηματικού σχεδιασμού είναι πρωτεύουσας σημασίας σε κάθε νέα ή υπάρχουσα επιχειρηματική δραστηριότητα.

Παρόλο που φαίνεται λογικό σαν κίνηση και ως ανάγκη, ειδικά στην χώρα μας, ο "στρατηγικός και επιχειρηματικός σχεδιασμός" όπως ονομάζεται, μπαίνει συνήθως σε δεύτερη μοίρα στο "επιχειρείν" του σήμερα.


Αυτό συμβαίνει για διάφορους λόγους όπως κυρίως είναι η βιασύνη να στηθεί άμεσα μία επιχείρηση, η ανάγκη εισοδήματος αλλά και η "τυφλή" και παροπλισμένη  εμπιστοσύνη σε πρακτικές και μεθόδους που αν και απαρχαιωμένες, εμφανίζονται ως να έχουν με το μέρος τους την λεγόμενη "αποστροφή στο ρίσκο", κάτι που αποτελεί κυρίαρχη και  χαρακτηριστική ανάγκη ειδικά του νέου σύγχρονου επιχειρηματία.

Ένα από τα Start up βήματα που συνήθως  κάνει ένας νέος επιχειρηματίας ή μία καινούρια εταιρεία είναι να δημιουργήσει ένα υποτυπώδες πλάνο βάση του οποίου θα κινηθεί και θα προσπαθήσει να αναπτυχθεί για να πετύχει τους στόχους που έχει θέσει.

Στην Ελλάδα ένας από τους τομείς ο οποίος χαρακτηρίζεται από έλλειψη στρατηγικού σχεδιασμού είναι σίγουρα ο τομέας των Start up επιχειρήσεων. Είναι όμως και ο τομέας που δέχτηκε ίσως το μεγαλύτερο πλήγμα αυτά τα τελευταία χρόνια  στην Ελλάδα που η παγκόσμια και τοπική κρίση έχει χτυπήσει κόκκινο, αφού είναι ο τομέας που είναι απόλυτα απαραίτητος.


Κάθε συγκεκριμένη μέθοδος και εργαλείο, ενσωματώνοντας τη σύγχρονη διαχείριση που προέκυψε από διαδικασίες Στρατηγικού επιχειρηματικού σχεδιασμού επιδιώκει μια τρισδιάστατη προσομοίωση του κύκλου ζωής  κάθε φάσης ανάπτυξης της επιχείρησης, δίνοντας έτσι νόημα στον στρατηγικό σχεδιασμό στα πλαίσια κάθε νέας επιχειρηματικότητας.

Οι Start Ups που αποφάσισαν να εφαρμόσουν την διαδικασία του Στρατηγικού επιχειρηματικού σχεδιασμού, αν δεν το  είχαν κάνει, θα αντιμετώπιζαν προβλήματα στους παρακάτω τομείς:
  • Ατελή σχεδιασμό στο πλαίσιο, στην δομή, στην στοχοθέτηση και στην υλοποίηση.
  • Χρονοβόρο και χωρίς κριτήρια και παραμέτρους προσδιορισμό όλων των ενεργειών.
  • Ασυμβατότητα προγραμματισμού και ενεργειών υλοποίησης για επίτευξη στόχων
  • Έλλειψη συντονισμού μεταξύ επειγόντων και σημαντικών ενεργειών ανάπτυξης.
  • Αναγκαστικές διορθωτικές κινήσεις λόγω των παραπάνω οι οποίες οδηγούν σε:
    • Αύξηση του κόστους με ταυτόχρονο χάσιμο χρόνου.
    • Καθυστέρηση αποπεράτωσης κάθε επιχειρηματικού σταδίου.
    • Μείωση της ποιότητας του τελικού προϊόντος.




Εντέλει, με την υιοθέτηση αρχών και εργαλείων Στρατηγικού επιχειρηματικού σχεδιασμού κατέληξαν μέσω της γρήγορης και άμεσης ενσωμάτωσης τους στον κύκλο των καθημερινών εργασιών τους όχι μόνο να μειώσουν τα προαναφερθέντα προβλήματα, αλλά και να καρπωθούν οφέλη όπως τα παρακάτω:
  • Μείωση του χρόνου κάθε σταδίου εξέλιξης έως και 80%.
  • Μείωση του κόστους διόρθωσης λαθών έως και 40%.
  • Μείωση του αρχικού χρόνου σημαντικών ενεργειών έως και 10%.
  • Μείωση του χρόνου αποπεράτωσης των επειγόντων ενεργειών έως και 7%.
  • Ελαχιστοποίηση των προβλημάτων συντονισμού έως και 79%.
  • Βελτίωση ανάπτυξης μεταξύ των παραγόντων εξέλιξης του start Up έως και 75%.
  • Αύξηση της αξίας των ενεργειών που κατεγράφησαν ως διαχειριστικό «σύστημα» επίτευξης στόχου.

Η Start Up λογική τύπου κάνουμε τα πάντα με τον φθηνότερο τρόπο και χρήση ανειδίκευτης διαχείρισης δεν προοιωνίζει ιδιαίτερα σοβαρά αποτελέσματα ή επιτυχία.
Οι περισσότεροι Start Ups μη έχοντας γνώση των λεπτομερειών των θεμάτων που πρέπει να επιλυθούν αλλά και να επιλύονται συνέχεια ψάχνουν φτηνές λύσεις χωρίς ιδιαίτερη, και σίγουρα όχι πιστοποιημένη εξειδίκευση. Αντίθετα, στις χώρες του εξωτερικού, ακόμα και για τον χειρισμό θεωρητικά απλών θεμάτων, απαιτείται έκαστος να έχει την απαραίτητη ειδίκευση ώστε να θεωρηθεί κατάλληλος υποψήφιος και να αναλάβει με ευθύνη το συγκεκριμένο κομμάτι ενώ έχει σχεδιασθεί και ο τρόπος παρακολούθησης και αξιολόγησης των αποτελεσμάτων του.



Ακόμα όμως και αν παραβλέψουμε τα παραπάνω, κάποιοι Start Ups συνηθίζουν να θυσιάζουν το μακροπρόθεσμο όφελος στο βωμό της όποιας βραχυπρόθεσμης εξοικονόμησης. Το σκεπτικό τους είναι το εξής: Δεν διαθέτω αυτή τη στιγμή το κεφάλαιο για να εκπαιδευτώ, επιμορφωθώ ή και εξειδικευτώ πάνω σε μία διαδικασία ή μια σειρά διαδικασιών η οποία θα μου μειώσει μελλοντικά λειτουργικά λάθη και κόστη.

Αν και οι στατιστικές έρευνες που έχουν γίνει γύρω από τα αποτελέσματα του Στρατηγικού επιχειρηματικού σχεδιασμού  έχουν παρουσιάσει εκπληκτικά αποτελέσματα, η τεχνολογία αυτή είναι άγνωστη στους κύκλους ενός μεγάλου αριθμού Start Ups.

Πάντως πρόσφατη έρευνα στην Ελλάδα έδειξε πως ακόμα και απόλυτα εξειδικευμένοι σε κάποιον τομέα Start Ups αναγνωρίζουν σε βαθμό άνω του 90% την αξία και την ανάγκη εκπαίδευσης ή και επιμόρφωσης σε θέματα Στρατηγικού επιχειρηματικού σχεδιασμού για την επιτυχία της Νέας τους επιχειρηματικής δραστηριότητας.


Αυτό είναι ενδεικτικό στις συνήθεις Start Up νέες επιχειρηματικές δραστηριότητες, είτε έλλειψης, είτε πλήρους απουσίας στρατηγικού σχεδιασμού, εξαιτίας της οποίας οποιαδήποτε προσπάθεια σωστής επιχειρηματικής ανάπτυξης αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα και μειώνει απόλυτα τις δυνατότητες επιτυχίας.
Ο στρατηγικός και επιχειρηματικός σχεδιασμός τελικά είναι μία διαδικασία η οποία πρέπει να αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι κάθε Start Up επιχείρησης ανεξαρτήτως του επαγγελματικού ή παραγωγικού τομέα στον οποίο κατατάσσεται.


Προφανώς υπάρχουν οι θεμελιώδεις αρχές του Στρατηγικού επιχειρηματικού σχεδιασμού, όπως αυτές θα αναφερθούν σε ξεχωριστή μας ανάρτηση,  αλλά είναι σημαντικό κάθε Start Up υποψήφιος Νέος επιχειρηματίας να βρίσκει και να επιμορφώνεται στις πρακτικές, αναγκαίες και άμεσα εφαρμόσιμες δομές και διαδικασίες για την επιχείρηση του (και όχι σε γενικές και θεωρητικές  αρχές) ώστε να μεγιστοποιεί την πιθανότητα επιτυχίας του από τα πρώτα κιόλας βήματα του.

   
                                                                            Κυρίαρχες
Start Up έννοιες:  

                           Στρατηγική                             Διαχείριση  και Στρατηγικός                          Σχεδιασμός

Ο Αϊνστάιν διατύπωσε πως "η αναγνώριση του προβλήματος είναι το πρώτο βήμα προς την επίλυσή του".

Η  βαθύτερη επίγνωση των παραμέτρων που συνήθως χαρακτηρίζουν ένα πρόβλημα, αλλά και η γενικότερη δυνατότητα ξεκάθαρου προσδιορισμού των παραμέτρων του πρέπει να είναι, και είναι, από τις κυριότερες ανησυχίες ενός START UP νέου επιχειρηματία.

 Η γνώση της  διαφοράς και η σωστή χρήση δύο κυρίαρχων εννοιών οι οποίες αποτελούν τα θεμέλια για να χτίσει σωστά και με επιτυχία την επιχείρησή του είναι το πρώτο και σημαντικότερο βήμα για την κατάκτηση της κορυφής.

Κάθε επιχείρηση, για να κάνει τα πρώτα βήματά της στον επαγγελματικό τομέα στον οποίο θέλει να δραστηριοποιηθεί, να αναπτυχθεί και να προωθήσει σωστά το προϊόν ή την υπηρεσία την οποία παρέχει πρέπει να δημιουργεί υποχρεωτικά το "επιχειρηματικό πλάνο" της.



Το πλάνο αυτό έχει τρείς διαστάσεις αφού καταγράφει ενέργειες, χρόνο και στόχο για την κάθε μία. Ενώ μπορεί να προστεθεί και η τέταρτη παράμετρος που είναι το κόστος.
Αυτό το πλάνο αποτελεί  τον οδηγό ενεργειών και διαδικασιών για την σωστή οργάνωση, εκτέλεση και επίτευξη των βραχυπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων στόχων που έχει θέσει.

Προφανώς το πλάνο αυτό δεν φτιάχνεται μια φορά στην αρχή και κατόπιν μένει έτσι. Ας θεωρηθεί όχι σαν πλάνο αλλά  σαν το σύνολο των οργάνων που έχει μέσα ένας θάλαμος διακυβέρνησης ενός σύγχρονου αεροσκάφους συμπεριλαμβάνοντας όμως και το σχέδιο πτήσης.



Βρισκόμαστε στο σημείο Α. Φτιάξαμε ένα σχέδιο πτήσης για να πάμε στο σημείο Β. Το όχημα μεταφοράς μας είναι το συγκεκριμένο αεροπλάνο. Εμείς το κυβερνάμε για να πάει από το σημείο Α στο σημείο Β. Για να τα καταφέρουμε πρέπει το όχημα που θα μας πάει εκεί που θέλουμε να έχει τις προδιαγραφές να το κάνει. 

Πρέπει να έχουμε σωστό σχέδιο πτήσης. Και πρέπει να έχουμε όλα εκείνα τα όργανα που κοιτώντας τα συνέχεια παρακολουθούμε και την κατάσταση του οχήματος που μας μεταφέρει και την πορεία μας καθόσον πηγαίνουμε εκεί που έχουμε προγραμματίσει.




Για ποιο πράγμα είμαστε απόλυτα βέβαιοι? Για τις συνεχείς αλλαγές συνθηκών που θα συναντήσουμε. Και πάλι η γνώση των παραμέτρων και των δυνατοτήτων του οχήματος μεταφοράς συνδυασμένη με την γνώση του σχεδίου πτήσης και με αξιολόγηση των πραγματικών συνθηκών που μας δίνουν τα όργανα παρακολούθησης κάθε στιγμή μας επιτρέπουν να λάβουμε αποφάσεις ενεργειών που απαιτούνται για να φτάσουμε στον προκαθορισμένο προορισμό μας.





Μπορεί να φανταστεί κάποιος ένα όχημα μεταφοράς για το οποίο δεν γνωρίζουμε τις δυνατότητες του, μαζί με απουσία ή με ένα σχέδιο πτήσης που δεν καθορίζει ακριβώς την διαδρομή που θέλουμε να ακολουθήσουμε συνδυασμένα με ένα θάλαμο διακυβέρνησης που δεν έχει κανένα όργανο παρακολούθησης? Πόσο μακριά πιστεύετε ότι θα φτάσουμε??

Η διαχείριση λοιπόν ή όπως το λέμε στα Ελληνικά Management είναι κυρίως γνώση αλλά και «τέχνη» που  βασίζεται σε επιμόρφωση και πρακτική εξειδίκευση για την σωστή χρήση εργαλείων, οργάνων, τεχνικών και διαδικασιών και δημιουργία και υλοποίηση επιχειρηματικών πλάνων μέσα από τα οποία διασφαλίζεται η επιτυχία.

Επειδή όμως η "τέχνη" του management  δηλαδή της διαχείρισης των παραπάνω επιχειρηματικών πλάνων αλλάζει συνεχώς ακολουθώντας τις ραγδαίες αλλαγές που συντελούνται σε όλα τα επιχειρηματικά  επίπεδα εξ αυτού γεννάται η ανάγκη της απόλυτης αποκωδικοποίησης των δομών, των πλαισίων και των διαδικασιών.



Κάθε Start Up νέα επιχειρηματικότητα προαπαιτεί από τα αρχικά της στάδια διαμόρφωση του σχεδίου ανάπτυξης της επιχείρησης: την στρατηγικής διαχείρισης (strategic management) και το στρατηγικό σχεδιασμό (strategic planning).

 Παρατηρείται όμως μία σύγχυση μεταξύ δύο πολύ απαραίτητων και ουσιαστικών διαδικασιών στα πλαίσια της διαμόρφωσης του σχεδίου ανάπτυξης μίας επιχείρησης: της στρατηγικής διαχείρισης (strategic management) και του στρατηγικού της σχεδιασμού (strategic planning).

Ίσως να φαίνεται πως αυτή είναι μια  λεπτομέρεια , ή ότι είναι ψιλά γράμματα όσον αφορά το στήσιμο και την επιτυχή ανάπτυξη μιας εταιρείας, αλλά για να εξελιχθεί, μα και καθώς αυτή εξελίσσεται, πρέπει να υπάρχει μία ξεκάθαρη δομή ιεράρχησης  ως προς την διαδικασία της οριοθέτησης στόχων και της λήψης αποφάσεων εντός αυτής, ώστε να δουλεύει ως ένας «αυτοτελής οργανισμός απόδοσης αποτελεσμάτων».





Ας εξετάσουμε λοιπόν το μεγαλύτερο από τα δύο, τη στρατηγική διαχείριση μιας επιχείρησης. Η στρατηγική διαχείριση μιας επιχείρησης είναι υπεύθυνη για τους στόχους, την κατανομή των πόρων, τον χρόνο και την γενικότερη απόδοση της.

Τέτοιου είδους  αποφάσεις και ενέργειες μπορεί να αποτελούν τον πρωταρχικό ορισμό ενός στόχου όπως π.χ. την προώθηση υπηρεσίας ή συγκεκριμένου αριθμού κομματιών κάποιου προϊόντος μέσα στο πρώτο τρίμηνο του έτους ή την αύξηση των ετήσιων κερδών κατά 20% μέχρι το τέλος του έτους ή αντίστοιχα την μείωση κατά 10% του κόστους.

Τέτοιες λοιπόν αποφάσεις είναι η κορυφή του παγόβουνου αφού κάτω από αυτές κρύβεται ένα υποσύνολο κατευθυντήριων σχεδιασμών, παραμέτρων και δευτερευόντων ενεργειών και αποφάσεων οι οποίες στοχεύουν στο να δώσουν όλες τις απαραίτητες  πληροφορίες και το υλικό που χρειάζονται για να επιτευχθούν τα επιθυμητά αποτελέσματα όταν έρθει το πλήρωμα του προκαθορισμένου χρόνου.

Όλο αυτό το υποσύνολο αποτελεί ουσιαστικό κομμάτι του στρατηγικού σχεδιασμού. Με απλά δηλαδή λόγια, είναι τα απαραίτητα κομμάτια του πάζλ που ορίζουν την συνολική λειτουργική στρατηγική μιας επιχείρησης.




Ως παράδειγμα, δύο από αυτά τα κομμάτια μπορεί να είναι: το πρώτο, μία προωθητική καμπάνια ενημέρωσης και «μόρφωσης» υποψηφίων πελατών ή χρηστών αυτού που διαθέτουμε ως υπηρεσία ή  προϊόν μας και δεύτερο η αγορά ενός φθηνότερου, αλλά εξίσου αποτελεσματικού υλικού, για την γραμμή παραγωγής μιας υπηρεσίας μας ή ενός προϊόντος μας.

Σε αυτό το στάδιο βέβαια, το ποιος και πως παίρνει τις αποφάσεις για της κινήσεις που πρέπει να κάνει η επιχείρηση εξαρτάται από το πώς έχει στρατηγικά διαμορφωθεί η ιεραρχική δομή και ποιες και σε τι βαθμό ελευθερίες είναι εφικτές ή διαθέσιμες κατά την ώρα της λήψης απόφασης.
Ο στρατηγικός λοιπόν σχεδιασμός κυρίαρχα περιλαμβάνει τις διαδικασίες, αποφάσεις, κινήσεις και βήματα που έχει προκαθορίσει και ακολουθεί η Start Up επιχείρηση για να επιτύχει τους στόχους της. Πώς όμως έχει θέσει τους στόχους της? Τους στόχους της που έχει θέσει στα πλαίσια της στρατηγικής της διαχείρισης.  



Με απλά  λόγια όλα τα παραπάνω είναι απαραίτητα συστήματα για να διαγνώνεται καταρχήν  πως υπάρχει ένα ξεκάθαρο ορόσημο για το πού βρίσκεται η επιχείρηση στο εκάστοτε χρονικό σημείο αλλά και απόλυτα πρακτικά εργαλεία χρήσης για το πώς θα αποκτήσει το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην αγορά ώστε να κατακτήσει την κορυφή του χώρου στον οποίο ειδικεύεται μέσα από την επίτευξη στόχων.



Στρατηγική διαχείριση λοιπόν είναι το σύνολο των «εργαλείων» που εστιάζει στους επιθυμητούς στόχους που θέτει μία επιχείρηση από την πρώτη στιγμή και εξακολουθεί να θέτει κατά την διάρκεια του κύκλου ζωής της κατά την έννοια διεκδίκησης μεριδίου αγοράς.
Ενώ Στρατηγικός σχεδιασμός είναι ο σχεδιασμός, η χάραξη και οι ενέργειες προσδιορισμού του δρόμου που θα ακολουθηθεί ώστε να επιτευχθούν αυτοί οι στόχοι. 


Δεν υπάρχουν σχόλια: