Τετάρτη 1 Ιανουαρίου 2014

2014 – Start Up Επιχειρηματική Δραστηριότητα Νέα δεδομένα της Αγοράς στην Ελλάδα.






























2014 – Start Up Επιχειρηματική Δραστηριότητα
  Νέα δεδομένα της Αγοράς στην Ελλάδα.

ΕΡΕΥΝΑ ΑΛΛΑΓΗΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΩΝ ΣΥΝΗΘΕΙΩΝ

Ελλάδα: Πλήρης αλλαγή των καταναλωτικών συνηθειών
Πηγή :Έρευνα Nielsen 12oς/2013


Το σύνολο των Ελλήνων (93%) αναγκάστηκε να αλλάξει τις αγοραστικές του συνήθειες, ενώ ένας στους τρεις Έλληνες δηλώνει πως δεν του περισσεύουν καθόλου χρήματα, σύμφωνα με έρευνα της Nielsen.

Το σύνολο των Ελλήνων (93%) αναγκάστηκε να αλλάξει τις αγοραστικές του συνήθειες, ενώ ένας στους τρεις Έλληνες δηλώνει πως δεν του περισσεύουν καθόλου χρήματα, σύμφωνα με έρευνα της Nielsen.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της τελευταίας έρευνας Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης της
Nielsen, ο παγκόσμιος δείκτης αυξήθηκε το τρίτο τρίμηνο του 2012 κατά μία μονάδα, φτάνοντας στις 92.

Στον δείκτη της Παγκόσμιας Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης της
Nielsen, οι 100 μονάδες αποτελούν τη διαχωριστική γραμμή μεταξύ αισιοδοξίας και απαισιοδοξίας. Η πιο αισιόδοξη γεωγραφική περιοχή του πλανήτη είναι για άλλη μία φορά εκείνη της Ασίας/ Ειρηνικού, παραμένοντας στο όριο των 100 μονάδων. Στον αντίποδα βρίσκεται η Ευρώπη, που συνεχίζει να είναι η πιο απαισιόδοξη ήπειρος του πλανήτη, με την Καταναλωτική Εμπιστοσύνη όμως να ανεβαίνει μία μονάδα και να φτάνει τις 74. 



«Οι καταναλωτές σε όλο τον κόσμο -και ειδικά στην Ευρώπη- συνεχίζουν να διατηρούν μία επιφυλακτική στάση βιώνοντας την παρατεταμένη καμπή της οικονομίας. Η Ευρώπη ήταν και παραμένει στο επίκεντρο των συζητήσεων για την ανάγκη οικονομικής ανάπτυξης, με πολλές χώρες του νότου να αντιμετωπίζουν εδώ και καιρό σοβαρά δημοσιονομικά προβλήματα, αλλά και αρκετές βόρειες να ανησυχούν για επικείμενη ύφεση», δήλωσε η Ματίνα Μπάδα, Πρόεδρος και Διευθύνουσα Σύμβουλος της
Nielsen Ελλάδας.

Δεκαεπτά ευρωπαϊκές χώρες βρίσκονται στις 20 πιο απαισιόδοξες του πλανήτη, ενώ μόλις δύο (η Ελβετία και η Νορβηγία) βρίσκονται στις 20 πιο αισιόδοξες. Η Ινδία και η Ινδονησία κρατούν από κοινού την πρώτη θέση στην παγκόσμια έρευνα της
Nielsen (119 μονάδες), με τις Φιλιππίνες (118) και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (114) να ακολουθούν. Στην αντίπερα όχθη, συναντούμε την Ουγγαρία (37 μονάδες), τη Νότια Κορέα (40), την Πορτογαλία (41), την Κροατία (41), αλλά και την Ελλάδα (36).
 
H Ελλάδα παρέμεινε ανάμεσα στις 5 πιο απαισιόδοξες χώρες του πλανήτη, με την Καταναλωτικής της Εμπιστοσύνη να βρίσκεται σταθερά τα τελευταία τρία χρόνια κάτω από τις 60 μονάδες. 



Στην Ευρώπη οι περισσότερες βόρειες χώρες σημείωσαν άνοδο στην Καταναλωτική Εμπιστοσύνη, βαθαίνοντας το χάσμα που τις χωρίζει με τις νότιες χώρες της ηπείρου.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν η Ελβετία, η Νορβηγία, η Σουηδία και το Βέλγιο που αύξησαν σημαντικά την Καταναλωτική τους Εμπιστοσύνη. Ακόμα και στη Γερμανία οπού ο δείκτης της
Nielsen μειώθηκε κατά δύο μονάδες, η Καταναλωτική Εμπιστοσύνη παρέμεινε σε σαφώς υψηλότερα επίπεδα από εκείνα των χωρών του Νότου.
 
«Σε αρκετές βόρειο-ευρωπαικές χώρες -και κυρίως στη Γερμανία- υπάρχει η ανησυχία πως η συνεχιζόμενη ευρώ-κρίση μπορεί τελικά να επηρεάσει και τις ίδιες και να προκαλέσει αυξημένο πληθωρισμό. ‘Όμως για την ώρα η αντίθεση μεταξύ βόρειων και νότιων χώρων είναι πιο έντονη από ποτέ», δήλωσε η Ματίνα Μπάδα, Πρόεδρος και Διευθύνουσα Σύμβουλος της
Nielsen Ελλάδας. 



Στην Ελλάδα, εννέα στους δέκα καταναλωτές θεωρούν πως η χώρα βρίσκεται σε ύφεση, ενώ εξίσου μεγάλο ποσοστό από αυτούς πιστεύει πως η κρίση θα παραταθεί και τους επόμενους μήνες που ακολουθούν. Με την ανεργία να αυξάνεται δραματικά και να έχει φτάσει πλέον σε πρωτοφανή επίπεδα, δεν προκαλεί έκπληξη πως οι εργασιακές προοπτικές αποτελούν τη μεγαλύτερη ανησυχία των Ελλήνων, με ποσοστό που είναι το υψηλότερο παγκοσμίως (46%). Παράλληλα, η κατάσταση της οικονομίας και τα προσωπικά χρέη συνεχίζουν να ανησυχούν σταθερά τους Έλληνες τα τελευταία χρόνια.

Επιπλέον, ένας στους τρεις Έλληνες δηλώνει πως δεν του περισσεύουν καθόλου χρήματα μετά την κάλυψη των βασικών του αναγκών. Το ποσοστό αυτό (35%) είναι ένα από τα υψηλότερα που έχει καταγραφεί στην Ελλάδα και το τρίτο υψηλότερο παγκοσμίως για το συγκεκριμένο τρίμηνο.

Όπως ήταν αναμενόμενο, σχεδόν το σύνολο των Ελλήνων (93%) αναγκάστηκε να αλλάξει τις αγοραστικές του συνήθειες εξαιτίας της συνεχιζόμενης κρίσης, με τη μεγάλη πλειοψηφία των Ελλήνων να έχει στραφεί σε “φθηνότερα” καταναλωτικά προϊόντα (73%) και να έχει μειώσει τα χρήματα που δαπανά για διασκέδαση εκτός σπιτιού (68%).

Αξίζει επίσης να σημειωθεί, πως το ποσοστό των Ελλήνων που λαμβάνει μέτρα για να αντιμετωπίσει την οικονομική κρίση είναι σαφώς υψηλότερο από το αντίστοιχο ευρωπαϊκό, αντικατοπτρίζοντας για άλλη μία φορά τα χαμηλά επίπεδα Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης στη χώρα μας. 




Η παγκόσμια, διαδικτυακή έρευνα της
Nielsen για τη μέτρηση της Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης διεξήχθη από 10 Αυγούστου έως 7 Σεπτεμβρίου 2013 σε 58 διαφορετικές χώρες, όπου συμμετείχαν πάνω από 129.000 καταναλωτές της Ευρώπης, της Ασίας, της Ωκεανίας, της Αμερικής και της Μέσης Ανατολής.

Ο δείκτης Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης αποτυπώνει την γνώμη των καταναλωτών για την τρέχουσα οικονομική κατάσταση, τις ανησυχίες τους, αλλά και τις προθέσεις τους για το μέλλον.


Τι συνεπάγεται η κρίση και οικονομική ύφεση σε πολιτικό, κοινωνικό και οικονομικό επίπεδο 

  • Περαιτέρω πτώση των εισοδημάτων, ως συνέπεια της εσωτερικής υποτίμησης
  • Περαιτέρω μείωση της κατανάλωσης. 8 σους 10 καταναλωτές έχουν ήδη μειώσει δραστικά τα καθημερινά τους έξοδα. (Βλέπε και πρόσφατη έρευνα Nielsen
  • Συναισθηματική και μη ελεγχόμενη συμπεριφορά καταναλωτών
  • Πιθανές και αναμενόμενες επιθέσεις κατά της κερδοφορίας κλάδων και επιχειρήσεων
  • Εργασιακές εντάσεις σε όλα τα επίπεδα.
  • Κυβερνητικές παλινωδίες και πιθανώς νέα αστάθεια
  • Κοινωνική ανασφάλεια και αναταραχή
  • Πιθανά βίαια ξεσπάσματα ατόμων ή ομάδων (η Ελλάδα  έχει καταταγεί στις 5 χώρες όπου το 2014 αναμένονται κοινωνικές εκρήξεις)



Τι 
συνεπάγεται για το 2014 η κρίση και η οικονομική ύφεση σε Επιχειρηματικό επίπεδο

Η κρίση και η ύφεση έχουν ήδη αλλάξει –και θα συνεχίσουν να αλλάζουν– τις αξίες και τη συμπεριφορά των καταναλωτών. Σύμφωνα με τη διεθνή και τη δική μας εμπειρία η συμπεριφορά τους αλλάζει με τους ακόλουθους τρόπους:
  • Το μάρκετινγκ της επιθυμίας (want it) αντικαθίσταται από το μάρκετινγκ της προσιτής τιμής (affordability) με κριτήρια (όχι το ποιο φθηνό αλλά το ποιο σωστό τιμή/απόδοση)
  • Μειώνεται δραστικά το ποσό που ξοδεύουν, το «καλάθι» μικραίνει
  • Καταναλώνουν μετά από πολλή σκέψη και ψάξιμο, αναζητούν διαρκώς φθηνότερες/ποιοτικότερες επιλογές
  • Προσέχουν κάθε χρέωση που τους γίνεται – κοιτούν με μεγάλη προσοχή τους λογαριασμούς
  • Πηγαίνουν συχνότερα για ψώνια αλλά αγοράζουν λιγότερα. Αύξηση της επισκεψιμότητας αλλά μικρότερες και ποιο εξειδικευμένες και ψαγμένες αγορές
  • Είναι εξαιρετικά σκεπτικοί/επιφυλακτικοί απέναντι σε κάθε πρόταση/προσφορά
  • Αποφεύγουν πλέον τις μεγάλες αγορές, περιορίζονται σε ότι έχουν στο πορτοφόλι τους
  • Η συμπεριφορά τους καθοδηγείται από τον προϋπολογισμό
  • Παύουν να ψωνίζουν για να αισθανθούν καλύτερα.
  • Περιορίζουν τις εξόδους και αυξάνεται η παραμονή στο σπίτι
  • Ευνοούνται οι εταιρίες/μάρκες που έχουν φιλοσοφία χαμηλού κόστους/ποιότητας


Τι σημαίνουν όλα αυτά για τις Start Up και υπάρχουσες επιχειρήσεις;

Το νέο-αναδυόμενο οικονομικό και κοινωνικό τοπίο και η αλλαγή νοοτροπίας και συμπεριφοράς των καταναλωτών κρύβει εν δυνάμει πολλούς κινδύνους για τις υπάρχουσες επιχειρήσεις ενώ σηματοδοτεί και σημαντικές ευκαιρίες για Start Up Επιχειρήσεις που γνωρίζουν και αντιλαμβάνονται τα νέα δεδομένα.

Πέρα από τις πωλήσεις, την έλλειψη ρευστότητας και τη μάχη για επιβίωση, τα θέματα των τιμών και της ακρίβειας, οι ραγδαίες αλλαγές των εργασιακών σχέσεων, οι σχέσεις με επενδυτές, προμηθευτές και πιστωτές, η κοινωνική συνεισφορά είναι θέματα που τόσο οι υπάρχουσες όσο και οι Start Up επιχειρήσεις πρέπει να συμπεριλαμβάνουν στη στρατηγική και στην επικοινωνία τους, οι οποίες εφεξής, και αυτό είναι το ποιο σημαντικό, θα πρέπει να χαράσσονται με τη λογική μιας διαρκούς διαχείρισης κρίσεων κι όχι με τους κλασικούς παλιούς εμπορικούς όρους και θεσμούς.


                                                                                 

Οι επιχειρήσεις και οι επαγγελματίες λοιπόν πρέπει να τοποθετηθούν έγκαιρα στο νέο και ραγδαία μεταβαλλόμενο περιβάλλον από μηδενική βάση. Απαιτείται Στρατηγικός σχεδιασμός και Στρατηγική Διαχείριση με νέα στόχευση, νέα αντίληψη, νέες προσεγγίσεις, νέα διατύπωση.
Θεμελιώδους σημασίας θα είναι να προσδιορίσουν εξαρχής το όραμα, τις αξίες, τις δεσμεύσεις και τους σκοπούς τους.

 Θα πρέπει υποχρεωτικά να αναδείξουν τα ισχυρά τους σημεία και να βελτιώσουν τα αδύνατα στην ποιότητα, στην  εξυπηρέτηση και κυρίως στην επικοινωνία. Κυρίαρχο καθίσταται να ξανακτίσουν συστηματικά τις σχέσεις τους με όλους (πελάτες, μέσα ενημέρωσης, εργαζόμενους/συνεργάτες, κλπ ). Το κτίσιμο σχέσεων εμπιστοσύνης και η αξιοπιστία είναι εξίσου σπουδαία με τα καινοτόμα προϊόντα, την ουσιαστική εξυπηρέτηση πελατών και την ενδυνάμωση της θέσης στην αγορά.


Σήμερα περισσότερο από ποτέ οι εταιρείες ακόμη  προσδιορίζονται, όχι από το τι λένε οι ίδιες για τον εαυτό τους, αλλά από το τι πιστεύουν οι συναισθηματικά φορτισμένοι και υπό διαρκή πίεση καταναλωτές για αυτές.

Το 2014 στην Επιχειρηματική πραγματικότητα, η ειλικρίνεια, η υπευθυνότητα, η ποιότητα, η τιμολογιακή πολιτική και η διαφάνεια θα είναι οι νέες  και απόλυτα κυρίαρχες αξίες.
Αυτό σημαίνει ότι όλες οι Επιχειρηματικές ενέργειες θα πρέπει να στοχεύουν στην αφοσίωση των πελατών μέσα από την ειλικρίνεια, την αυθεντική επικοινωνία, την κατανόηση και την κάλυψη των αναγκών των καταναλωτών.




Όλα αυτά για να γίνουν απαιτούν σχεδιασμό, εκπαίδευση, συγκροτημένη στρατηγική και πειθαρχημένη επικοινωνία. Πρώτα για να αντιληφθεί κάθε επιχείρηση  τις θέσεις της απέναντι σε ότι συμβαίνει (ΑΝΤΊΛΗΨΗ ΤΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ) και στη συνέχεια για να προβάλει έμπρακτα τις δεσμεύσεις της σε αυτόν για το παρόν και το μέλλον. Μόνο  όσοι το πράξουν έγκαιρα, σωστά και αναγνωρίσιμα, θα αποκτήσουν σημαντικό πλεονέκτημα για την επόμενη ημέρα ώστε να μετατρέψουν την κρίση σε ευκαιρία.


                                                                     





Δεν υπάρχουν σχόλια: