Τρίτη 14 Ιανουαρίου 2014

Γιατί μια Start Up επιχειρηματική δραστηριότητα πρέπει να αποφύγει τόσο στην Στρατηγική Διαχείριση όσο και στο Marketing την Παραπλανητική Διαφήμιση.


Γιατί μια Start Up επιχειρηματική δραστηριότητα πρέπει να αποφύγει τόσο στην Στρατηγική Διαχείριση όσο και στο Marketing την Παραπλανητική Διαφήμιση.


Στην Ελλάδα εξακολουθεί σε κάποιο βαθμό να επιτρέπεται σε κάθε είδους εταιρία να ισχυρίζεται ατεκμηρίωτα και να διαφημίζει με κάθε διαφημιστικό μέσο και τρόπο ότι τα προϊόντα της/υπηρεσίες της μπορούν να προσφέρουν στους καταναλωτές οφέλη που ορισμένες φορές είναι από υπερβολικά έως ανύπαρκτα. Κάποιες start Up λοιπόν δραστηριότητες πέφτουν στην παγίδα χρήσης Παραπλανητικής Διαφήμισης των προϊόντων/υπηρεσιών τους με σκοπό την γρήγορη εξέλιξη και την άμεση διεκδίκηση μεριδίου της αγοράς.


Στις προηγμένες χώρες, ο σύγχρονος καταναλωτής δεν είναι απλά ενημερωμένος, επιλεκτικός και ευφυής, αλλά εξετάζει ολοένα και περισσότερες παραμέτρους σχετικά με το προϊόν ή/και την υπηρεσία που σκέφτεται να αγοράσει ενώ και οι κρατικές υπηρεσίες ελέγχου κάνουν σωστά την δουλειά τους.


Αυτές οι παράμετροι που εξετάζονται περιλαμβάνουν, πέρα από την ποιότητα, την τιμή, τις τοπικές και διεθνείς πιστοποιήσεις και τις συνοδευτικές υπηρεσίες, δηλαδή το ποια εταιρία παράγει το προϊόν, που το παράγει (και όχι που το συσκευάζει) την εφαρμογή ή μη πειστικής πολιτικής εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, ποιος θα αποκομίσει τα οφέλη, αν επιβαρύνει το περιβάλλον,  κλπ.

 Στη Ελλάδα απέχουμε πολύ από τέτοιου επιπέδου καταναλωτική συνείδηση, αλλά βαδίζουμε προς τα εκεί. Είναι πολύ σημαντική η σημασία της υπεύθυνης κατανάλωσης, να εντοπίζουμε δηλαδή τις επιχειρήσεις που προσπαθούν να παραπλανήσουν και να επενδύουμε τους διαθέσιμους πόρους μας ως καταναλωτές εύστοχα και συνετά – όχι μόνο λόγω της κρίσης, αλλά για ευρύτερους λόγους.

 Ένας από αυτούς είναι το ότι έτσι οι ελληνικές επιχειρήσεις θα αναγκαστούν να προσαρμοστούν γρηγορότερα στα νέα δεδομένα και να επικοινωνούν με το αγοραστικά τους κοινά πιο ξεκάθαρα και πιο τίμια και ένας ακόμα λόγος είναι ότι έτσι θα πάψει η «δικτατορία του ακριβοπληρωμένου φτηνιάρικου» και θα επικρατήσει η λογική της τιμής προς απόδοση των προϊόντων /υπηρεσιών βάσει των προδιαγραφών τους .



Γεγονός είναι ότι σε σχέση με το παρελθόν, σήμερα είμαστε περισσότερο ενημερωμένοι, υποψιασμένοι και δύσπιστοι ως καταναλωτές απέναντι σε όσα ισχυρίζονται οι εταιρίες που θέλουν να μας πουλήσουν προϊόντα ή/και υπηρεσίες.
 Παρόλα αυτά η παραπλανητική πληροφόρηση και επικοινωνία δεν έχει περιοριστεί αρκετά και κυρίως δεν τιμωρείται επαρκώς στη χώρα μας. Ας δούμε την εξέλιξη κατά την τελευταία 20ετία.

Την δεκαετία του '90 η παραπλάνηση υπήρξε βασικό συστατικό πολλών διαφημίσεων προϊόντων ή/και υπηρεσιών. Παράδειγμα οι περισσότερες εταιρίες αυτοκινήτων που πρόβαλαν  την δυνατότητα χρηματοδότησης στα μοντέλα τους αναφέροντας  αποκλειστικά το ύψος της μηνιαίας δόσης, παραλείποντας να αναφέρουν τον αριθμό των δόσεων, το επιτόκιο, τον χρόνο αποπληρωμής και το αν απαιτούνταν συγκεκριμένη προκαταβολή.



Προφανώς τόσο η διαφημιστική δεοντολογία, η τραπεζική πρακτική όσο και η νομοθεσία επέτρεψαν την ανεξέλεγκτη παραπλάνηση που ασκούσαν οι εταιρίες μέσω των διαφημίσεων τους.
Από το 2009 πλέον, με την έναρξη της Οικονομικής κρίσης. το μειωμένο εισόδημα, και την ενημέρωση που προσφέρει το διαδίκτυο έχουν εξελίξει τους καταναλωτές, με αποτέλεσμα να καταναλώνουν πλέον περισσότερο ορθολογικά και οι εταιρίες να είναι περισσότερο προσεκτικές με τις διαφημίσεις τους.

Το 2013 κάποιες εταιρίες κινητής τηλεφωνίας της χώρας διατείνονταν ότι προσφέρουν στους υποψήφιους καταναλωτές «Απεριόριστη ομιλία και απεριόριστα SMS προς ΟΛΟΥΣ»  ή και «Απεριόριστη ομιλία, απεριόριστα SMS & απεριόριστα MB προς όλους!», μέσω προσφορών συνδρομητικών πακέτων.
Προφανώς αυτό είναι παραπλανητική διαφήμιση καθόσον αυτό που παρείχαν στην πραγματικότητα είναι 1500 λεπτά ομιλίας, 1500 sms και 1500 mb πλοήγησης στο διαδίκτυο.

Αν και πρόκειται για ικανοποιητικό αριθμό λεπτών ομιλίας, sms και mb για τις ανάγκες των περισσότερων καταναλωτών, καθόσον η επικοινωνία υπόκειται σε περιορισμούς η παροχή απέχει από την έννοια του απεριόριστου όπως διαφημιζόταν.
Άλλες εταιρείες διαφημίζουν υψηλότατες ταχύτητες ευριζωνικότητας χωρίς να εξηγούν ότι μόνο οι περιοχές  με εγκατεστημένο δίκτυο οπτικών ινών μπορεί να πλησιάσουν τις υψηλές αυτές ταχύτητες ενώ όσες περιοχές δεν διαθέτουν τέτοιο δίκτυο θα αποδώσουν ταχύτητες κάτω του μισού από το διαφημιζόμενο.



Αναμφισβήτητα, στις μέρες μας η κατανάλωση αποτελεί πολύ σημαντική δραστηριότητα. Ο τεράστιος όγκος της διαφήμισης στην οποία εκτιθέμαστε καθημερινά με όλους τους διαθέσιμους τρόπους πρέπει απαραίτητα να ελέγχεται από τους καταναλωτές  αφού οι αρχές δεν έχουν την βούληση ή αν την έχουν δεν έχουν  τα μέσα να το κάνουν.

Ο ορισμός της παραπλανητικής διαφήμισης από το ΕΚΠΟΙΖΩ*:

«Λέγοντας παραπλανητική διαφήμιση εννοούμε τη διαφήμιση που περιλαμβάνει εσφαλμένες πληροφορίες και είναι, συνεπώς, αναληθής. Παραπλανητική είναι ακόμα η διαφήμιση όταν με οποιονδήποτε τρόπο, συμπεριλαμβανομένης της συνολικής παρουσίασής της, παραπλανά ή ενδέχεται να παραπλανήσει το μέσο καταναλωτή, ακόμα και εάν οι πληροφορίες είναι, αντικειμενικά, ορθές όσον αφορά ένα ή περισσότερα από τα στοιχεία και, ούτως ή άλλως, τον οδηγεί ή ενδέχεται να τον οδηγήσει να λάβει απόφαση συναλλαγής την οποία, διαφορετικά, δεν θα ελάμβανε».


Εφημερίδα Βήμα  (4/1/2012) αναφέρει ότι από τη γενική γραμματεία Καταναλωτή επιβλήθηκαν πρόστιμα συνολικού ύψους 654.500 ευρώ σε 40 επιχειρήσεις, μετά από διερεύνηση καταγγελιών και αυτεπάγγελτους ελέγχους, για παραβιάσεις της νομοθεσίας σχετικά με την προστασία των καταναλωτών. Σύμφωνα με δήλωση του γ.γ.: «Η γενική γραμματεία Καταναλωτή εξέδωσε 211 πράξεις επιβολής προστίμων, συνολικού ύψους 5.390.500 ευρώ κατά το 2011, έναντι 171 πράξεων το 2010, ενώ ουδέποτε στο παρελθόν οι πράξεις επιβολής προστίμων είχαν υπερβεί διψήφιο αριθμό».

Εφημερίδα Έθνος, (30/05/2013) αναφέρει ότι η γενική γραμματεία Καταναλωτή «επέβαλε πρόστιμα συνολικού ύψους 518.500 ευρώ σε 22 εταιρίες για παραπλανητικούς ισχυρισμούς που χρησιμοποιούσαν στα προϊόντα τους».  Πολλές εταιρίες που αναφέρονται ονομαστικά χρησιμοποιούσαν διαφημίσεις με παραπλανητικούς ισχυρισμούς σχετικά με την ανθρώπινη υγεία και περιλαμβάνονται μεταξύ των παραβατών.



Αν λοιπόν ελέγξετε προϊόντα και  υπηρεσίες που πήρατε τα τελευταία χρόνια βασισμένοι σε διαφημίσεις και συγκρίνετε αυτό που πήρατε με αυτό που υποσχόταν η διαφήμιση και το συνδυάσετε με τον ορισμό της παραπλανητικής διαφήμισης  τότε ίσως συμφωνήσετε πως πολλές διαφημίσεις είναι από αρκετά έως ξεκάθαρα παραπλανητικές.

Στο εξωτερικό αντίστοιχα η πολυεθνική Kellogg's ανέγραψε σε συσκευασία προϊόντος της πως τα δημητριακά βελτιώνουν τη μνήμη και τη συγκέντρωση των παιδιών αλλά οι αρχές θεώρησαν την διαφήμιση αυτή ως παραπλανητική και ζήτησαν τεκμηρίωση οπότε η εταιρία αντικατέστησε τη συγκεκριμένη διαφήμιση στις συσκευασίες της σε ολόκληρο τον κόσμο με το σλόγκαν «σας τονώνουν και σας βοηθούν να μείνετε συγκεντρωμένοι όλο το πρωί» και υποχρεώθηκε να πληρώσει πολλά εκατομμύρια αποζημίωση για να αποζημιώσει τους καταναλωτές που αγόρασαν το συγκεκριμένο προϊόν λόγω της διαφήμισης αυτής. Πηγή: Economist.

Η παραπλάνηση και η προσπάθεια εξαπάτησης (που χρησιμοποιήθηκε κατά κόρον στο παρελθόν), εκμεταλλεύτηκε κυρίως την καταναλωτική άγνοια και την απουσία κατάλληλου νομικού πλαισίου, ή τη μη εφαρμογή του ή τα παράθυρα του.
Προφανώς η παραπλάνηση δεν μπορεί να είναι εργαλείο Marketing μιας οποιασδήποτε επιχείρησης πόσο δε μάλλον μιας Start Up.



*ΕΚΠΟΙΖΩ Πληροφορίες σχετικά με τις διαφημίσεις

 Η διαφήμιση είναι το κυριότερο μέσον για την πληροφόρηση του καταναλωτικού κοινού σχετικά με τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που προσφέρονται στην αγοράhttp://cdncache1-a.akamaihd.net/items/it/img/arrow-10x10.png.

Ωστόσο η νομοθεσία θέτει συγκεκριμένους περιορισμούς προκειμένου να προστατευθούν οι καταναλωτές από πρακτικές που θίγουν τα δικαιώματά τους.



Συγκριμένα, η διαφήμιση ρυθμίζεται από το άρθρο 9 επ. του Ν. 2251/1994 «Προστασία των καταναλωτών», όπως αυτό τροποποιήθηκε με το Ν. 3587/2007, με τον οποίο ενσωματώνεται, μεταξύ άλλων, η Οδηγία 2005/29/ΕΚ για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές.

 Βάσει της παραπάνω νομοθεσίας απαγορεύεται η αθέμιτη διαφήμιση (ως μία μορφή αθέμιτης εμπορικής πρακτικής).
 Αθέμιτη εννοείται η διαφήμιση όταν είναι αντίθετη προς τις απαιτήσεις της επαγγελματικής ευσυνειδησίας και στρεβλώνει ουσιωδώς ή ενδέχεται να στρεβλώσει ουσιωδώς την οικονομική συμπεριφορά του μέσου καταναλωτή.

Ειδική περίπτωση αθέμιτης και συνεπώς απαγορευμένης διαφήμισης είναι η παραπλανητική διαφήμιση.



Λέγοντας παραπλανητική διαφήμιση εννοούμε τη διαφήμιση που περιλαμβάνει εσφαλμένες πληροφορίες και είναι, συνεπώς, αναληθής. Παραπλανητική είναι ακόμα η διαφήμιση όταν με οποιονδήποτε τρόπο, συμπεριλαμβανομένης της συνολικής παρουσίασής της, παραπλανά ή ενδέχεται να παραπλανήσει το μέσο καταναλωτή, ακόμα και εάν οι πληροφορίες είναι, αντικειμενικά, ορθές όσον αφορά ένα ή περισσότερα από τα στοιχεία και, ούτως ή άλλως, τον οδηγεί ή ενδέχεται να τον οδηγήσει να λάβει απόφαση συναλλαγής την οποία, διαφορετικά, δεν θα ελάμβανε.

Βάσει του νόμου ειδικές περιπτώσεις παραπλανητικής διαφήμισης συνιστούν αυτές που περιλαμβάνουν:

 - Ισχυρισμό ύπαρξης ποιοτικού σήματος ή αντίστοιχου διακριτικού χωρίς την αντίστοιχη άδεια ή ότι ένα προϊόν έχει την έγκριση, την επικύρωση ή την άδεια δημόσιου ή ιδιωτικού φορέα ενώ δεν την έχει, ή παρόμοιος ισχυρισμός ο οποίος δεν ανταποκρίνεται στους όρους της έγκρισης, της επικύρωσης ή της άδειας.



 - Πρόσκληση για αγοράhttp://cdncache1-a.akamaihd.net/items/it/img/arrow-10x10.png προϊόντων σε μια καθορισμένη τιμή, χωρίς να γίνεται γνωστή η ύπαρξη των οποιονδήποτε εύλογων λόγων μπορεί να έχει ο εμπορευόμενος να πιστεύει ότι δεν θα μπορέσει να προμηθεύσει ή να αναθέσει σε άλλο εμπορευόμενο να προμηθεύσει τα προϊόντα αυτά ή ισοδύναμά τους στην τιμή αυτή μέσα σε εύλογο διάστημα και σε εύλογες ποσότητες, λαμβανομένου υπόψη του προϊόντος, της κλίμακας διαφήμισης του προϊόντος και της τιμής που προσφέρεται.

 - Πρόσκληση για αγοράhttp://cdncache1-a.akamaihd.net/items/it/img/arrow-10x10.png προϊόντων σε καθορισμένη τιμή και στη συνέχεια:
α) άρνηση επίδειξης του διαφημιζόμενου προϊόντος στους καταναλωτές ή
β) άρνηση λήψης παραγγελιών για το προϊόν ή παράδοσή τους σε εύλογο χρόνο ή
γ) επίδειξη ενός ελαττωματικού δείγματός του με πρόθεση προώθησης ενός άλλου προϊόντος.

 - Ψευδή δήλωση ότι το προϊόν θα είναι διαθέσιμο για πολύ περιορισμένο χρονικό διάστημα, έτσι ώστε να προκληθεί η λήψηhttp://cdncache1-a.akamaihd.net/items/it/img/arrow-10x10.png άμεσης απόφασης και να στερηθεί από τους καταναλωτές η δυνατότητα ή ο χρόνος να προβούν σε τεκμηριωμένη επιλογή.



 - Ανάληψη της υποχρέωσης παροχής υπηρεσιών υποστήριξης μετά την πώληση σε καταναλωτές με τους οποίους ο εμπορευόμενος είχε επικοινωνήσει πριν από τη συναλλαγή σε γλώσσα που δεν είναι επίσημη γλώσσα του κράτους μέλους στο οποίο βρίσκεται ο εμπορευόμενος και στη συνέχεια διάθεση αυτής της υπηρεσίας μόνο σε άλλη γλώσσα, χωρίς αυτό να έχει καταστεί γνωστό στον καταναλωτή πριν να δεσμευθεί για τη συναλλαγή.

 - Δήλωση ή με άλλο τρόπο δημιουργία της εντύπωσης ότι ένα προϊόν μπορεί να πωλείται νόμιμα ενώ δεν μπορεί.

 - Παρουσίαση των δικαιωμάτων που παρέχει ο νόμος στον καταναλωτή ως ειδικό χαρακτηριστικό της προσφοράς του εμπορευόμενου.

 - Χρήση ανακοινώσεων στα μέσα, για την προώθηση ενός προϊόντος, πληρωμένων από τον εμπορευόμενο, χωρίς αυτό να γίνεται σαφές από το περιεχόμενο της ανακοίνωσης ή από εικόνα ή ήχο σαφώς αναγνωρίσιμα από τον καταναλωτή (κεκαλυμμένη διαφήμιση).

 - Διατύπωση ουσιωδώς ανακριβούς ισχυρισμού όσον αφορά τη φύση ή την έκταση του κινδύνου για την προσωπική ασφάλεια του καταναλωτή ή της οικογένειάς του αν ο καταναλωτής δεν αγοράσει το προϊόν.

 - Προώθηση παρόμοιου προϊόντος με εκείνο που προσφέρει συγκεκριμένος κατασκευαστής, με τέτοιο τρόπο ώστε να παραπλανάται σκοπίμως ο καταναλωτής ότι έχει κατασκευασθεί από τον συγκεκριμένο κατασκευαστή, ακόμα και όταν δεν συμβαίνει αυτό.



 - Δημιουργία, λειτουργία ή προώθηση ενός πυραμιδωτού συστήματος πωλήσεων, όπου ο καταναλωτής θεωρεί ότι έχει την ευκαιρία να έχει όφελος περισσότερο με την εισαγωγή άλλων καταναλωτών στο σύστημα παρά με την πώληση ή την κατανάλωση των προϊόντων.

 - Ισχυρισμό ότι ο εμπορευόμενος πρόκειται να σταματήσει τη δραστηριότητά του ή να μετακομίσει, ενώ αυτό δεν ισχύει.

 - Ισχυρισμό ότι τα προϊόντα μπορούν να διευκολύνουν το κέρδος σε τυχερά παιχνίδια.

 - Αναληθή ισχυρισμό ότι προϊόν είναι σε θέση να θεραπεύει ασθένεια, δυσλειτουργίες ή δυσμορφίες.

 - Διάδοση ουσιωδώς ανακριβών πληροφοριών σχετικά με τις συνθήκες της αγοράς ή τη δυνατότητα εύρεσης του προϊόντος, προκειμένου να παροτρυνθεί ο καταναλωτής να αποκτήσει το προϊόν με όρους λιγότερο ευνοϊκούς σε σχέση με αυτούς που ισχύουνhttp://cdncache1-a.akamaihd.net/items/it/img/arrow-10x10.png υπό κανονικές συνθήκες της αγοράς,



 - Ισχυρισμό για μία εμπορική πρακτική διεξαγωγής διαγωνισμού ή καταβολής επάθλων χωρίς τη χορήγηση των περιγραφόμενων επάθλων ή του ισοδυνάμου τους,

 - Περιγραφή του προϊόντος ως «δωρεάνhttp://cdncache1-a.akamaihd.net/items/it/img/arrow-10x10.png», «χωρίς επιβάρυνση» ή με αντίστοιχη διατύπωση, αν ο καταναλωτής οφείλει να καταβάλει οποιαδήποτε άλλη πληρωμή εκτός του αναπόφευκτου κόστους για την απάντηση στην εμπορική πρακτική ή για την παραλαβή ή την παράδοση του αντικειμένου,

 - Προσθήκη στο υλικό μάρκετινγκ τιμολογίου ή αντίστοιχου εγγράφου με το οποίο ζητείται πληρωμή και το οποίο παρέχει στον καταναλωτή την εντύπωση ότι έχει ήδη παραγγείλει το προϊόν, ενώ αυτό δεν ισχύει,

 - Ψευδή ισχυρισμό ή δημιουργία της εντύπωσης, ότι ο προμηθευτής δεν ενεργεί για σκοπούς που συνδέονται με την εμπορική δραστηριότητά του, την επιχείρηση, την τέχνη ή το επιτήδευμά του, ή υποδύεται ψευδώς τον καταναλωτή,

 - Δημιουργία της ψευδούς εντύπωσης, ότι οι υπηρεσίες, μετά την πώληση του προϊόντος, διατίθενται σε κράτος μέλος άλλο από αυτό στο οποίο πωλείται το προϊόν.


 Όσον αφορά τη συγκριτική διαφήμιση (διαφήμιση που κατονομάζει ρητά ή υπονοεί έναν ανταγωνιστή ή τα αγαθά και τις υπηρεσίες που προσφέρονται από έναν ανταγωνιστή) θεωρείται επιτρεπτή υπό συγκριμένες προϋποθέσεις.

 Συγκεκριμένα, είναι νόμιμη εφόσον:
α) δεν είναι παραπλανητική,
β) συγκρίνει προϊόντα ή υπηρεσίες που ανταποκρίνονται στις ίδιες ανάγκες ή έχουν τους ίδιους στόχους,
γ) συγκρίνει, κατά τρόπο αντικειμενικό, ένα ή περισσότερα χαρακτηριστικά που είναι ουσιώδη, συναφή, εξακριβώσιμα και αντιπροσωπευτικά των εν λόγω προϊόντων και υπηρεσιών, στα οποία μπορεί να συμπεριλαμβάνεται και η τιμή,
δ) δεν έχει ως συνέπεια τη δυσφήμιση ή την υποτίμηση των σημάτων, εμπορικών επωνυμιών, άλλων διακριτικών σημείων, προϊόντων , υπηρεσιών, δραστηριοτήτων ή της κατάστασης ενός ανταγωνιστή,


ε) για προϊόντα με ονομασία προέλευσης αφορά, σε κάθε περίπτωση, προϊόντα με την ίδια ονομασία προέλευσης
στ) δεν επωφελείται αθέμιτα από την φήμη σήματος, εμπορικής επωνυμίας ή άλλων διακριτικών σημείων ανταγωνιστή ή από τα δηλωτικά καταγωγής ανταγωνιστικών προϊόντων,
ζ) δεν παρουσιάζει ένα προϊόν ή μία υπηρεσία ως απομίμηση ή αντίγραφο προϊόντος ή υπηρεσίας που φέρουν σήμα κατατεθέν ή εμπορική επωνυμία και η) δεν δημιουργεί σύγχυση μεταξύ προμηθευτών, μεταξύ διαφημιστή και ανταγωνιστή ή μεταξύ των εμπορικών σημάτων, των εμπορικών επωνυμιών, άλλων διακριτικών γνωρισμάτων, προϊόντων ή υπηρεσιών του διαφημιστή και του ανταγωνιστή.



Πέραν της παραπάνω νομοθεσίας υπάρχει και ο Ελληνικός Κώδικας Διαφήμισης – Επικοινωνίας, που συντάχθηκε από το Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας και αποτελεί τον κώδικα δεοντολογίας που έχουν αποδεχτεί για αυτοδέσμευση όλοι οι φορείς της διαφήμισης (διαφημιστές, διαφημιζόμενοι, μέσα επικοινωνίας, κ.λπ.).

 Κάθε καταναλωτής ή και ένωση καταναλωτών έχουν το δικαίωμα, σε περίπτωση παράβασης των ανωτέρω διατάξεων να ζητούν την δικαστική παύση κάθε αθέμιτης εμπορικής πρακτικής και την παράλειψή της στο μέλλον, καθώς και αποζημίωση για την ζημία που υφίστανται εξαιτίας της πρακτικής αυτής.

 Σε περίπτωση που διαπιστώσετε την ύπαρξη παράνομης κατά τα παραπάνω διαφήμισης μπορείτε να απευθύνετε έγγραφη καταγγελία κοινοποιώντας την στους αρμόδιους φορείς και συγκεκριμένα:
·         Τη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή (fax 2103843549, email info@efpolis.gr)
·         Το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης (fax 2103319881, email ncrtv@otenet.gr)
·  Την Ένωση Εταιριών Διαφήμισης & Επικοινωνίας Ελλάδος (fax 2103246880, email edee@edee.gr)
·         Το Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας (fax 2106895711, email info@see.gr)

ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΑ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΚΑΙ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΑ ΑΠΩΛΕΙΑΣ ΒΑΡΟΥΣ
Ημερομηνία δημοσίευσης:  /2013/01/07/

 «Πλούσιο σε ασβέστιο, μαγνήσιο και βιταμίνες» 
«πηγή φυσικών αντιοξειδωτικών»
«βοηθά στην μείωση της χοληστερίνης»
«καλό για την υγεία σου» 
«χαμηλά λιπαρά»
«χωρίς αλάτι»…

 Αυτοί είναι μερικοί από τους δεκάδες χιλιάδες διατροφικούς ισχυρισμούς [κάθε ισχυρισμός που δηλώνει-υπονοεί-οδηγεί στο συμπέρασμα ότι υπάρχει σχέση μεταξύ τροφίμου(κατηγορίας τροφίμων ή συστατικού του) και υγείας] και ισχυρισμούς υγείας [κάθε ισχυρισμός που δηλώνει-υπονοεί-οδηγεί στο συμπέρασμα ότι το τρόφιμο διαθέτει ιδιαίτερες ευεργετικές θρεπτικές ιδιότητες λόγω της ενέργειας που παρέχει (αυξημένη ή μειωμένη) ή και λογω των θρεπτικών συστατικών του(αυξημένα ή μειωμένα] που βλέπουμε τα τελευταία χρόνια σε πολλά από τα συσκευασμένα τρόφιμα.


 Όμως, πόσο ειλικρινείς και επιστημονικά αποδεδειγμένοι είναι; Πόσο διευκολύνουν τον καταναλωτή να επιλέξει τρόφιμα με λίγο αλάτι, ζάχαρη, λιπαρά, όταν αυτό επιβάλλεται; Όχι και τόσο διευκολυντικοί, υποστηρίζει η ΕΚΠΟΙΖΩ και η Ευρωπαϊκή Οργάνωση Kαταναλωτών (BEUC) μέλος της οποίας είναι η ΕΚΠΟΙΖΩ. Τι ζητούμε; Πολύ απλά, να μην επιτρέπεται σε τρόφιμα να φέρουν διατροφικούς ισχυρισμούς ή ισχυρισμούς υγείας, όταν έχουν μεγάλη περιεκτικότητα σε αλάτι, ζάχαρη και λίπη. Και αυτό, επειδή η μονομερής προβολή ιδιοτήτων, μέσω ισχυρισμών, ενός συστατικού μόνο, οδηγεί τον καταναλωτή στην απόδοση ευεργετικών ιδιοτήτων στο σύνολο του τροφίμου. 

 Παρ’ όλο που η επικείμενη ευρωπαϊκή νομοθεσία αποσκοπούσε στο να βάλει κανόνες και τάξη στις χιλιάδες των ισχυρισμών ώστε να μην παραπλανάται ο καταναλωτής, αυτό κινδυνεύει να μην γίνει. 

Έτσι, σύμφωνα με μια κατά προσέγγιση εκτίμησή μας, το 65% των τροφίμων που κυκλοφορούν στην Ε.Ε., θα μπορούν να αναγράφουν στην συσκευασία τους ότι περιέχουν π.χ. λίγο αλάτι, ότι είναι πλούσια σε βιταμίνες-ιχνοστοιχεία, ενώ ταυτόχρονα, έχουν μεγάλη περιεκτικότητα σε λίπη ή και ζάχαρη! Εν όψει αυτών των εξελίξεων προκύπτουν πολλά ερωτήματα… κάποια απ’ αυτά είναι:
·         το κατά πόσον δεν θα υποσκαφθεί η πανευρωπαϊκή εκστρατεία κατά της παχυσαρκίας, των καρδιαγγειακών νοσημάτων κά που οφείλονται στον ανθυγιεινό τρόπο διατροφής…
·         το κατά πόσον ο καταναλωτής θα μπορεί να αποκτήσει μια πραγματική εικόνα για το σύνολο του συγκεκριμένου τροφίμου και να το επιλέξει ή όχι, βάσει των αναγκών του...
·     το κατά πόσον η επικείμενη νομοθεσία θα προστατέψει τον καταναλωτή από παραπλανητικούς ισχυρισμούς, διατροφικούς και υγείας …


ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΑΝΑΓΡΑΦΗ ΣΤΗΝ ΣΥΣΚΕΥΑΣΙΑ

·         Υποχρεωτική-εναρμονισμένη σε ευρωπαϊκό επίπεδο επισήμανση
·         Εμφανής αντίθεση επισήμανσης με το φόντο της συσκευασίας
·         Μέγεθος γραμμάτων αναγνώσιμο(3 χιλιοστά)
·         Απλοποιημένος-σύντομος χρωματικός κώδικας διατροφικής επισήμανσης
·         Να αναγράφεται η χώρα προέλευσης σε προϊόντα ολόκληρα. Στα επεξεργασμένα τα σημαντικά-χαρακτηριστικά/συστατικά τους.
·         Να περιληφθούν 9 θρεπτικά στοιχεία:
o    Ενέργεια,   
o    πρωτεΐνες, 
o    υδατάνθρακες, 
o    ζάχαρη, 
o    λίπη, 
o    κεκορεσμένα λίπη, 
o    αλάτι, 
o    εδώδιμες ίνες,  

o    συντρανς λιπαρά



 Contact us







                                         



Δεν υπάρχουν σχόλια: